Wednesday 20 April 2011

Dia kena penjara fasal nak anak dia jadi pandai

One day, I was reading a newspaper. It was Utusan Melayu. Back then, my father bought the paper on  daily basis. He was a teacher. At one column, I got my eyed glued at it. It was an article about one person who was found not guilty for bribery. It was a huge amount, somewhere around RM10,000.00.

The article made me wonder for days. I was thinking that there was a possibility that the person was the actual convict. But, because he was able to hire a good laywer, his case was dismissed. How unfair this could be. Malaysia is going to be a worse place with these culprits.

On another day, it was under my duty that day to clean up the headmaster’s room that particular day. When I am done, I picked up a Dewan Siswa in the rack and started to flip the pages. One corner and I stopped. The article was about a father who was convicted after found guilty for stealing pencils.

I was then 9 years old. By that time, I knew I wanted to be a lawyer, I was small, but I thought I can change Malaysia. I thought, if Ahmad Ibrahim can do something to the legal system, why cant i?

Ini tidak kelakar. Dan kau janganlah gelak. Aku rasa aku memang ambitious dari zaman aku kanak-kanak lagi. Anda ingat tak ,masa sekolah rendah tiap-tiap hujung tahun cikgu akan ambik rekod. Berat, tinggi & cita-cita. Cita-cita kena bagi tiga. Masa aku darjah 4, aku stuck bila cikgu aku tanya cita-cita aku. Aku jawab lawyer. Cita-cita kedua, sekadar nak isi, aku jawab guru. Cita-cita ketiga aku stuck. Aku pun jawab dengan naïf, “cikgu saya takde cita-cita lain, saya cuma nak jadi lawyer”. Cikgu aku pun dengan muka kelat buat ‘NIL’ kat column tu.

Nak jadi lawyer punya fasal, aku pun sharpen English aku. Sharp to the max.  Masa UPSR, lima orang je dapat A untuk English. I was one of them.

Masuk sekolah menengah, aku sangat pasti aku nak jadi lawyer, jadi aku pun tak mau la buang masa ambik Science class. Bodohla masuk science class sebab nak bagi diri sendiri nampak sangat cool. Kesannya, aku tidak ada kawan. Kawan-kawan aku masa menengah rendah dah tak nak kawan dengan budak sastera macam aku. Budak-budak sastera pulak tak nak kawan dengan budak yang masa menengah rendah adalah budak 1st class.

Tapi aku tak boleh ambik peduli semua tu. Biarla diorang(walau hati aku sakit jugak). Yang penting aku determine masa depan aku sendiri. Esok-esok bila aku pass/lulus spm, resultnya untuk diri aku. Bukan  untuk kawan-kawan aku.

SPM result, aku dapat “Best Student”. Frenemies yang rajin kutuk-kutuk, pulau-pulau aku dulu semua lulus dengan teruknya masa SPM. Tu la, lain kali jangan ambik science class fasal nak nampak cool. Ambik la berdasarkan kemampuan. Pastu semua dapat 6,7,8 untuk add math, physics, biology & chem.

Filling up UPU form, tentulah pilihan aku laws, laws dan laws.

Tapi yang ni aku cecite lain kali. Message aku hari ni: ukurlah sesuatu di badan sendiri. Kalau kau mampu untuk buat, teruskan. Jangan peduli apa orang lain kata. Yang penting usaha kita. Bila kita berusaha, Insyallah, Allah akan berikan jalan. You are what u planned urself to be.

No comments:

Post a Comment