Friday 22 April 2011

SAVED BY THE PEN




Aku tak suka pakai seatbelt. bagi aku seatbelt melemaskan & merimaskan. Dan kelmarin, aku ditahan polis. Lima minit daripada apartment aku.

Muka aku pucat fasal polis tu tunggu di tempat yang betul-betul strategic, sebaik saja aku keluar simpang.  Aku tak sempat nak tarik seatbelt. Aku tarik seatbelt, tapi seatbelt tu stuck.

Dia mengeluarkan buku saman. Ambik licence dan ic aku. Pergh. Dari gaya dia, aku tahu, polis ni tak makan rasuah. 

Aku: Encik, saya minta maaf. Tolonglah jangan saman saya.
Polis: kalau semua orang yang buat salah minta maaf. Senang la kan? polis takde kerja la kan? Tak guna la wujud road block & operasi kat Malaysia.
Aku: tapi encik, saya betul-betul mintak maaf. Saya janji saya takkan buat lagi. Kawan saya sakit ni. Dia mintak saya belikan  dia makanan
Polis: saya peduli apa awak nak pergi mana
Aku: encik tolonglah..  saya takde duit ni.
Polis: kalau semua saya nak tolong, tak payahlah saya tahan kereta banyak-banyak ni. (sambil mengeluarkan buku saman dan mengeluarkan pen)
Polis: saya bagi awak kompaun la. Daripada saya saman awak RM300.00, saya saman awak RM70.00 je. Dah jimat dah duit awak tu.
Aku: Tapi encik…saya takde duit langsung ni. Betul-betul takde duit

Masa ni aku betul-betul nak menangis dowh. Muka aku dah merah. Terbayang muka kawan aku yang demam tu.

Polis; takpelah, kali ni saya lepaskan awak. Lain kali jangan buat lagi.
Aku: yea. Terima kasih encik. Saya doakan semoga encik murah rezeki.
Polis: aik? Terus ketawa ?(sambil tersenyum) alah, saya tak percayalah. Kejap lagi mesti awak bukak seat belt dah.

Aku ketawa terus. Aku berterima kasih fasal dia tak tahan aku. Dalam pada itu, aku jugak bersyukur fasal kat Malaysia ni masih ada polis yang beretika dan bertimbangrasa. Bukan semua polis makan rasuah. Dalam senyuman dia, aku dapat rasa dia seronok melihat kegembiraan aku. Ingat bila aku kata, kegembiraan sebenar ialah apabila kita memberi? Well, this police guy proved it. dia berikan aku peluang dan dia gembira melihat aku gembira. Camon, lelaki mana yang tak suka buat wanita gembire..

Dan kepada anda yang bertugas sebagai polis, ataupun punyai teman/ahli keluarga yang juga seorang polis, terima kaseh. Jasa anda yang ikhlas menaik tarafkan tahap keselamatan & kesedaran di Malaysia agak menyentuh hati

Aku balajar dari sini, hari ini sentiasa memakai seatbelt. Bukan fasal aku takot accident, tapi fasal aku takut disaman.

Typical Malaysian. Yes I am

No comments:

Post a Comment